אתמול (ב') אושרה הצעת חוק "מע"מ 0%" בקריאה ראשונה, אלא שממכתב ששלחה עמותת "הורות משותפת=טובת הילד" לשר האוצר עולה שנוסחה הנוכחי של ההצעה עלול להותיר הורים שאינם משמורנים אל מחוץ למעגל הזכאות. עו"ד מיטל כסיף סבורה שלנוכח ריבוי מקרי הגירושים, חשוב להתאים את לשון הצעת החוק למצב החברתי הנוכחי.
הצעת חוק מס ערך מוסף (הטבה במס בעסקה לרכישת דירת מגורים מוטבת) התשע"ד – 2014, נועדה, כך לפי הפרסומים, להיטיב עם האוכלוסייה הצעירה בדרך של מתן הקלות מע"מ לרוכשי דירה העומדים בתנאי הזכאות מוגדרים בה.
על פי אחד התנאים, רוכש צעיר, שטרם הגיע לגיל 35, יהיה זכאי להטבה אם הוא הורה שלפחות אחד מילדיו נמצא בחזקתו.
מכתב שהעבירה עמותת "הורות משותפת=טובת הילד" לשר האוצר, לאחרונה, העלה בעייתיות בנוסח, שלטענת העמותה לוקה בחוסר בהירות.
במכתב העמותה נטען כי "מנוסח החוק הנוכחי לא ממש ברור האם הורים החיים בנפרד... בעלי הגדרה הורית שווה (משמורת משותפת או אחריות הורית משותפת) אשר לשניהם חזקה על הילד... אכן יקבלו, כל אחד בנפרד, את ההטבה".
עוד נטען, שלא ברור מה קורה כאשר מדוברים בהורים גרושים, וכאשר האבות אינם המשמורנים אלא זכאים להסדרי ראייה בלבד. האם במקרה כזה האבות הללו לא יהיו זכאים להטבה רק משום שאינם המשמורנים?
לפי האמור במכתב, גם כשהאב אינו משמורן, לרוב הוא שוהה עם הילדים זמן משמעותי (בדרך כלל שני לילות באמצע שבוע וכל סוף שבוע שני לעתים אף יותר), נושא במזונותיהם ומשלם עבורם את המדור. כך יוצא, שהאב משלם הן עבור החדר בביתה של האם המשמורנית וגם עבור החדר שמוקצה לילד בביתו.
כידוע, כיום במדינת ישראל יש נסיקה משמעותית במספר הגירושין. לפי הנתונים שהוצגו במכתב, כ-12 אלף זוגות ישראלים מתגרשים בשנה. אף שהצעת החוק אמורה להיטיב עם אוכלוסיות צעירות ומוחלשות, הסעיף נוסח בצורה עמומה, שעשויה ליצור בעייתיות בקרב הורים צעירים גרושים, המהווים, לצערנו, אחוז לא מבוטל מהאוכלוסייה.
ריבויים של תאים משפחתיים מפוצלים הוא נתון עובדתי המהווה שינוי חברתי משמעותי שמנסחי הצעת החוק אינם יכולים להתעלם ממנו. מההצעה הנוכחית אפשר בהחלט להסיק, שההורה המשמורן (בדרך כלל האם) יעמוד בקריטריונים של החוק, כיוון שהילד נחשב "בחזקתו" ואילו ההורה שאינו המשמורן, אף אם הוא זכאי להסדרי ראייה נרחבים עם הילד ונושא בנטל גידולו כמעט באופן שווה, אינו זכאי להטבה, שיכולה להיות מאד משמעותית עבורו.
לעניות דעתי, לפני שהצעת החוק מבשילה לכדי חוק, יש להתאים את נוסחה למצב החברתי הנוכחי, על מנת שלא לחטוא לחקיקה לא שוויונית וצודקת, שעלולה להביא גם לעגמת נפש וגם לריבוי התדיינויות משפטיות מיותרות בעתיד.
אני סבורה כי אף שהצעת החוק עשויה להקל על זוגות צעירים רבים, שיזכו לרכוש דירה בהטבה כספית, וייתכן שאף תסייע להביא להפחתה משמעותית במחירי הדירות בישראל, אך יחד עם זאת, מן הראוי שהמחוקק ייקח בחשבון שהנוסח הנוכחי עלול להוציא הורים גרושים רבים אל מחוץ למעגל הזכאות ולהותיר את "הפרויקט" הכלכלי הגדול של רכישת דירה הרחק אל מעבר להישג ידם.
לכן, כדאי שההצעה תבהיר שגם הורה לילד, שאינו משמורן, יוכל ליהנות מההטבה שהיא מציעה. הדבר חשוב לא רק לשם השמירה על הצדק והשוויון אלא גם על מנת להיטיב עם הילדים, שגדלים בשני בתים נפרדים.
* עו"ד מיטל כסיף עוסקת בדיני משפחה וירושה
** המידע המוצג במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.